24.4.13

Menguli


           MENGULI adalah satu perkara penting dalam dunia SERAMIK. Tanah liat yg mahu digunakan sebelum membuat sesebuah barangan seramik. Tanah liat perlu diuli sehingga benar-benar tidak mengandungi angin..... tetapi masih ramai yang mengabaikan proses menguli ini...

        Ramai yang hanya menguli tanah liat dengan ambil mudah sekadar menguli dengan syarat.....tanpa proses menguli dengan baik....bukan angin yang ada akan keluar....tetapi akan menyebabkan semakin banyak angin yang akan terperangkap....AWAS......angin yang terperangkap akan menyebabkan barangan seramik pecah ketika proses pengeringan dan mungkin MELETUP ketika pembakaran.

        Okey......kali ini, saya nak bercerita tentang proses menguli ini.....



Sebelum memulakan proses...pastikan kedudukan kaki...kaki kanan sedikit kehadapan ...manakala kaki kiri sedikit kebelakang. Kedudukan kaki akan membantu badan selesa dan mengurangkan sakit pinggang.
Ambil tanah liat mengikut keperluan.....bagi mereka yang baru jangan terlalu banyak...


Mula menekan ketulan tanah disatu bahagian sambil menghalakan tekanan ke arah sedikit bertentangan (seperti menyerong). 


Ulang sambil seakan memusingkan tanah sambil menekan kuat....lakukan berulang kali....tanah akan terbentuk seakan SIPUT. Angin akan keluar setiap kali proses tekanan tanah dilakukan. Tetapi AWAS, jika tekanan dilakukan tidak mengikut aturan....angin akan memasuki tanah semula.........


Ulian yang baik akan menghasilkan bentuk siput yang cantik....yang menandakan  angin tidak terperangkap dalam tanah. Ulian ini sebaiknya dibuat melebih 60 kali untuk mendapatkan hasil tanah liat yang baik.


Setelah selesai.......Tekan tanah perlahan-lahan sambil membentuk tanah menjadi membulat. Jangan lipat tanah dengan drastik....tindakan ini memungkinkan angin kembali terperangkap dalam tanah. Tindakan menekan tanah perlahan-lahan dan tertib.....memastikan tanah membulat tanpa angin...


Tanah yang baik tanpa angin akan memudahkan kerja-kerja membuat seramik, terutama untuk persediaan Lemparan Alin (throwing). Kandungan angin akan mengakibatkan tanah sukar untuk proses 'centering'.

Tanah sebegini amat berguna untuk seramik buatan tangan seperti picit cubit, lingkaran dan terutama kepingan. Tanah yang mengandungi tangan akan mengakibatkan seramik retak, pecah dan adakalanya meletup ketika pembakaran (jika ruang angin besar).


Akan kita akan tampilkan centering di atas mesin Lemparan Alin.







No comments:

Post a Comment